Tuesday, September 8, 2009

Menu Berbuka



Gambar diatas adalah hiasan semata2 .. Aww.. malulah nak interprem masakan i.. tapi begitulah lebih kurang ghupernya.. =)


Tak kira.. nak cerita jugak pasal lauk berbuka hari nih.. macam besa hari nih kali ketiga aku masak resipi black pepper untuk berbuka posa tahun nih.. yang kali pertama dan kedua tuh aku masak chicken black pepper + capsicum tapi hari ni aku try black pepper beef ... Mmmph... macam biasa hasilnya sangat memuaskan hati (puji diri sendiri tuh) tak peduli aku tau sedap coz Encik Suami siap tambah nasi 3 kali hari nih (macam tak biasa, selalu2 pun memang laju jer nasik tambah sampai 2,3 pinggan).. Sangat puas hati...

Tak macam semalam tuh pegi "PARAM" langgggsung tak sedap aku makan nasi beriani tak sampai suku pinggan pun.. tak lalu.. bukan sombong tapi memang betul2 dah tekak aku tak leh nak terima :/

Ops.. Ops... kasi la peluang nak berlagak lagi ;p hehehe bukan setakat black pepper beef sajer adasayur sekali tau, tak gempak la lauk seketol jer kan so.. aku buat la yang berkuah sikit sayur sawi eheheehehe tutup mata pon orang lain leh buat kan.. kan.. kan... saja kasi gempaq...

Toot..Toot.. tak habis lagi cerita nih.. i buat resipi baru you.. LASAGNA, hehehe 1st time try nih.. rasanya agak menawan kalbu.. boh mozzarrela cheese lagi.. tuh dia.. meleleh2 encik suami makan sampai menjilat jari.. alhadulillah buat lebih sikit.. dapat buat sedekah kat kawan .. (Psst..Pssst camney tek k.timah duak Ust. Hussen .. nyaman ka lasagna kamek polah ya? mun nyaman kelak molah agik.., mun sik ..Huh!! sik berik gik bouk tauk) eheheeh pesanan tersebut merupakan iklan semata-mata.. =)

Resipinya aku main tibai jer...
nih.. resipi Lasagna versi Mommy Dhiyya

1) 1 Kotak lasagna - tak payah rebus
2) minced beef
3) bawang putih (agak dalam 3 ulas)
4) bawang besar (potong dadu)
5) Rempah Oregano (yang nih.. harrus ada)
6) Black pepper (kasik lenyek sama lesung batu)
7) Peel tomato (ala yg dalam tin tuh tak ingat brand apa tomato yang dah buang kulit tuh)
8) cheese n herb (brand prego) tin kaler kuning
9) cendawan butang
10)mozzarela cheese (harrus ada nak bagi likat time tarik ala-ala pizza tengah panas tuh)
11) 3 sudu olive oil (agak2 la lebih kurang)


Memulakan adik kakak leh boh itu olive oil dalam kuali, agak - agak dah panas kasi campak itu bawang putih dah garing sikit kasi campak lak bawang besar lagi banyak lagi sedap lagi manis.. pastu boleh la letak daging cincang dan kasi tumis sampai agak2 nak masak masukkan tomato lenyek tadi , cheese n herb (part nih jangan nak buat lokek) kasi habis satu tin taruk dalam baru ada ummph.. then bagi garam sikit dan agak2 jerla bukan boleh rasa pun kan posa..

kawan-kawan boleh campak terus itew cendawan butang tapi versi saya, saya taruh kendian (kejap aku, kejap kiter kejap saya takde pendirian sungguh kan )

dah masak sumwa taruk tepi .. kendian ambil loyang sapu kan ler butter keseluruh tubuhnya kasi lumur satu badan... kendian susun la berselang seli .. memula kuah pasta tadi pastu susun lasagna bagi tutup satu loyang kendian boh lagi kuah pasta tadi... taburkan cendawan butang belah atas kendian taburkan mozzarella cheese kendian susn balik ngan lasagna kendian kuah pasta seterusnya lah sampai penuh loyang.. akhir sekali belah atas tuh.. kasi susun cantik sikit itu cendawan dan mozzarella cheese tadi.. dan masukkan dalam oven bakar lebih kurang lam 30 minit dengan suhu 180c

Kalau sudi, try2 lah yer.. nih resipi hantam sendiri.. rasanya boleh tahan jugakla... kalau ada masa time hujung minggu nih.. nak try buat lagi.. Ummph... sedapp.. pendek kata sukar diungkapkan dengan kata-kata lah Aww..

No comments:

ALWAYS LEAVE OFFICE ON TIME =P

1. Work is never ending process. You can never finish the works. 2. Interest of a client not more important than your family. 3. If y...