Bulan Ramadhan .. bulan puasa...

Puasa sekarang dah tak macam dulu-dulu...
Zaman kecik-kecik seronok sungguh ... Main dari pagi sampai petang (padahal tulang rusuk makin petang rasa makin terhimpit) tapi tak kira... main panjat2 pokok (time tuh memang terror betul panjat..pokok jambu air kat depan umah. Tahann tuh betenggek dari pagi bawak ke petang. Selang seli main tikam selipar, Main polis dan pencuri, main batu seremban, hehee mainan yang gurlish... contohnya masak2 kekek sangat ler jarang aku join... selipar jatuh longkang.. aku tolong kutip. terror tuh bab terjun parit kuar balik agak2 tak sampai 5 saat hebat tak haku.. main aji (teng-teng) main beskal .. fuuuyoh.... memang seronok takleh nak digambarkan dengan perkataan la lebih kurang hehehehe..

Zaman tuh mana ada beli2 mainan kat pasaraya nun.. jalan2 shopping complex... kussemengat.. tak pernah pun.. tapi kita orang seronok, bahagia dan gumbira betul...
Nampak pokok inai terus ketuk2 tepi parit tuh.. tak senonoh sungguh... kalau laki aku nampak.. tobatt nak buat bini kut kekeekeek..
Pantang nampak pokok kompom.. hilang teruna la pokok tuh kitorangk kerjakan... panjat sampai hujung dahan.. sapa sampai kat dahan paling kecik dan paling hujung memang sah.. juara.. hebat tuh.. tapi time tuh mak bapak tak heran pun tak risau apa... sebab budak2 dulu sumwa terror2 heheheh pastu kalau buat silap jiran nampak pun boleh tego... sekarang mauuunya... nak perang .. bolehla nak tego2 anak ornag ..siap boleh berparang you.. panjang sungguh entry aku bab main2 yek.. padahal ceta bab posa..

Budak sekarang baru sebelah kaki panjat pokok dah.. tuhh dia sora mak pak menjerit.. takpun belum apa2 patah segala tulang... Aku rasa budak skarang kurang berdikari dari bebudak zaman dulu... sumwanya disuap.. manja..

Opssss sambung balik ceta posa, Sebelah petang lak Time berbuka posa (sungkey) pulak... Ya Ampun... tak ingat dunia dah, Sumwa lauk harusss susun keliling pinggan pinggan dah siap2 gaul pun... kalau azan tuh... langsungggg masuk mulut kekeeekke bab air pulak takdela... segelas dua.. macam2 warna sampai 4, 5 butir gelas susun keliling pinggan haussssssss katakan ... heh sebelum berbuka pas siap2 mandi tolong mak agih sedekah kat jiran2 (buat sendiri tuh). Sekarang nih mana ada sumwa tuh... sumwa pun main lauk "tunjuk".

Sekarang mana nak rasa macam tuh.. suasana nak sambut puasa pun macam takde apa2 apalagi perasaan nak raya... heran sungguh.. adakah zaman yang dah berubah ataupun aku yang dah "kertu" kekekeee

Comments

Popular Posts